penaja utama

03 November 2011

bom






hari minggu lepas,lepas suboh,kaklong tidor balik...ni semua gara2 lepas FINAL PIALA MALAYSIA,kami anak beranak pergi lepak kat kedai mamak,layan teh tarik,roti canai,mee goreng mamak & car kuea tiaw(opkoz kayien yg makan)sambil2 tu,layan pulak EPL kat kedai mamak tu,dah dekat pukul 1pagi baru balik,...
akibat lepas suboh,tidor balik,alamat sarapan pagi,lambat lah dibuat,bangun dekat pukul 9lebih...belek2 barang kat dapor,nak buat nasi lemak,pagi sebelum nya dah makan nasi lemak,sambal nasi lemak memang ada lebih,simpan dalam esbok...teringat kat blog kak noorsafone,ada buat resepi ni,dah lama kaklong cari,baru yang ni betul2 jadi punya....




CUCUR BOM MANIS 
rangup diluar lembut didalam
sangat sedap bila dicicah....

sambal tumis ikan bilis.
nak resepi?
kaklong bagi jerlah...
ni semua sukatan kaklong...

bahan2:
1/2 peket yis@mauripan
3-4cwn tepung gandum
4 sb gula
5sd susu pekat
air secukupnya
1st garam
minyak untuk mengoreng

cara2:
bancuh sedikit air suam bersama sedikit gula,masuk kan yis(biarkan 10minit,sehingga yis kebang dah naik)
bancuh susu dan gula tadi dengan air,kemudian setelah yis tadi kembang,masukkan kedalam tepung,kacau rata,bancuh tepung tadi bersama-sama air susu+gula,bancuh seperti kita buat jemput2 tu,perap selama 1-2 jam,sebelum mengoreng,masukkan garam tadi,kacau rata,biar adunan naik semula dan goreng seperti biasa.

dah siap..
kena pulak dengan air kopi o kaw....perghhh!!



22 comments:

  1. Buat sarapan pagi pun ok juga ni. :)

    ReplyDelete
  2. kak long..cantik e bulat2 yo jadi e..

    ReplyDelete
  3. kakcik,
    minum petang pun ok gak kak..
    :)

    ReplyDelete
  4. kakerna,
    memang kak,bilo jadi tu seronok yo nak buek ea kan?

    ReplyDelete
  5. kakngah,
    peceuwwww...!!
    hikhikhik!!

    ReplyDelete
  6. comel..bulat bulat....mcm cekodok pun ye gak...

    ReplyDelete
  7. Teringin nak buek, potang ni nak cubolah

    ReplyDelete
  8. haaa...bulih buat ni...
    eh, mano plak yis den ha...

    ReplyDelete
  9. aanie,
    memang mcm jejemput punn..heheheh!

    ReplyDelete
  10. kasihibu,
    cubo jgn tak cubo...
    :)

    ReplyDelete
  11. Perap 1-2 jam...
    Mak aihhh...

    Tak sabau aku

    Negeri 9 menang eh!!!!?
    Yeayy!!!!

    ReplyDelete
  12. drsinga,
    alaaa..kejap jer..ko lengah2 kan la buat keja lain dulu..klu ko tunggu jer memang laaa...kehkehkeh!!

    ReplyDelete
  13. cklah,

    ni bom boleh makan maaa...heheheh!!

    ReplyDelete
  14. Ada hangus-hangus tu yg sedap tu....

    ReplyDelete
  15. gedek!
    betul betul betulll!
    heheheh!

    ReplyDelete
  16. sodap ehhh kak long....

    nasib baik sat lagi aje nak kuar mkn tengahari...



    *pg tadi tak sempat bekfes.

    ReplyDelete
  17. reen.
    sodap reen,lagi pun senang nak buat!

    ReplyDelete
  18. amboii kaklong...tgk pon da thu sedappppppppppppppppppp!

    ReplyDelete
  19. CTK,
    boleh try..senang jer kannn?

    ReplyDelete