penaja utama

22 June 2010

PELAT@ELET....

masa kecik-kecik dulu bila time cuti sekolah je,
mesti nak balik kampung atuk@uwan....
seronok....sebab masa tu la dapat jumpa dengan sepupu sepepat..
cerita ni bukan la nak mengaibkan sesapa,cuma nak berkongsi cerita..


aku ada sorang sepupu ni,natrah...memang rapat dengan dia...
dan sebelah umah atuk tu,umah adik atuk aku...kira atuk sedara la disebabkan cuti sekolah,maka ramai la sedara-mara...
kadang-kadang tu pegi mandi sungai la,pegi mancing la..
eee..seronoknya jaman tuh...ek..?


nak dijadikan cerita,masa kat kampung tu musim buah rambutan,
boleh dikatakan tiap2 rumah ada pokok ramabutan...
maka bayaklah yang tak termakan...
sepupu aku si natrah ni ajak la pegi mintak rambutan kat sebuah rumah...
nama uwan tu aku tak pasti...tapi orang kat kampung tu panggil dia...
wan elet...sobab dio pelat...


maka aku pun pegi la umah uwan tu dengan natrah dan diikuti seoranglagi..
dua pupu aku,ramlah namo eh...dia ni cucu atuk sedara aku tadi...
sampai kat umah uwan tu,kita orang pun mintak la rambutan dan dia pun bagi..
tapi kena panjat sendiri..
yang panjat natrah dengan ramlah,aku cuma kat bawah tunggu je...
siramlah ni pulak panjat tinggi sikit...
maka bersuara la uwan elet ni...

uwan elet: "kau angan ajek inggi2 atuh kang"(dlm nada pelat eh)
ramlah : "tak inggi pun,tak atuh doh"
uwan elet: "oooo...kau ajuk akap den yoh..ati kau"


maka aku yg dibawah bukak langkah lari dulu...
diikuti dengan natrah dan ramlah....
sampai satu tempat aku marah kat ramlah...
"napo kau ajuk cakap uwan tu tadi kan dah marah deh,gasak la kau"
"mano den au io marah"
kah kah kah...terlambak gelak aku dengan natrah...
sebab si ramlah ni memang pelat pun...

end of story...
lain kali kalau pelat jangan ajuk cakap orang pelat..
kalau orang tu gagap,jangan lak diajuk balik...
nahas kau nanti....
maiaaahhhh..!

8 comments:

  1. tetibo yo tingek kek ateh elet..
    po koba gak deh skang ni...

    ReplyDelete
  2. ateh anak sapo ngah?
    maiaahhh..!

    ReplyDelete
  3. ateh elet bkn ateh ank imam kader tau..

    ReplyDelete
  4. ms.liles:

    tau tak po,ramlah tu sampai skrg pun pelat gak,tapi tak la teruk bona...:)

    ReplyDelete
  5. kakngah:
    ateh imam kader tu...
    ateh juling...
    mmiaahhh..!

    sapo ngah?
    doreh la gek eh...

    ReplyDelete
  6. wakakakah.. amo2 elet upo e.

    ReplyDelete
  7. kakpah:
    tu la sampai sekarang..
    klu nampak muko dio mesti nk tegolak nyo...
    wakakaka...

    ReplyDelete