penaja utama

29 March 2011

DIAN OH DIAN...


sabtu,selepas ke sini..
terus balik kerumah ayah,tak sabar rasanya nak makan durian....
last rasanya makan durian ayah,masa peknen kan dania...
lepas tu dian tak berapa nak menjadi,kata ayah dengan umi la...
bagi kaklong dian kat kebun ayah ni la yang paling sedap dimakan...
bak kata kakngah,banyak kekdahnya.
sebab tu kekadang kalau papa nak beli dian kat sini,kaklong tak berapa nak setuju...
bukan apa,bagi kaklong biar lah kaklong tahan kan selera ni tengok dian2 yg merata org jual...
selera kaklong lebih kepada dian ayah....
yang kat sini,tak beli pun tak apa...

sesampai jer hanya umi jer yg menyambut kepulangan kami....
ayah kerumah orang kenduri...
keluar jer dari kereta sermerbak bau durian....
tapi tak la gelojoh pergi terus cari durian tu...
lagi pun tak kemana pun....
sekejap tu dengar dari kejuhan bunyi motor ayah...
kakya jerit,"atuk balik!!!"
ayah,biasa lah dia...
cepat2 ambik durian tu..bawak g beranda belakang...
siap dengan parang,dengan baldi isi kulit lagi....
kopek,suh kami anak beranak makan....
alahaii..mengado ea kau kaklong...
nak makan dian pun tunggu org tuo kupik an....
ayah memang cam tu,dia kalau bab2 makan2 ni tak bekira sangat...nak2 cucu dah ramai ni...lagi.



antara durian yg bakal terkorban....
tu tangan papa yg tak sesabar nak makan...


maaf la yer....papa nya agak seksi bila menghadap dian...hehehe!!!


durian yang ayah masuk kan dalam bonet kereta,sewaktu nak balik...
tu bukan untuk kaklong semua yer,separuh untuk orang semenyih,
atuk siap pesan,"yang kecik tu fina punya,mesti dia suka"
tapi kaklong yang berduka dalam kereta menahan baunya
sebaik tak suh ikek seguni,buh ateh bumbung keto....
kehkehkeh....!!!!
ngah,kau nyo ado ayah dgn umi boka an,tapi masuk dalam tuppeware...
kalau kaklong balik lalu jalan umah kau kaklong singgah,
ni jauh kan main nak menghantar ea....
kau pepaham dah la yo....
sok2 kalau free,dtg la ambik yo....!

apa-apo pun terima kasih ayah dan umi...
sanggup lunggukan dian tu,tunggu anak cucu balik makan....

kakya yang sekarang sangat manja dengan atuk....
tak buleh atuk hilang sekojap...dicari ea...
dulu...atuk tu musuh ea,pantang nampak muko ontuo tu..menjorit la deh...
sekarang mengeko yo....



terima kasih juga untuk umi,masak kan makan tengahari untuk kita orang,
walaupun ikan goreng&sayur goreng jer,tapi sedap...
lebih2 lagi ada cincalok+bunga kantan..sedap meletop...!
tapi minum petang kuetiaw tu kaklong yang goreng yer...
heheheh!!!

terima kasih ayah dan umi!!!

20 comments:

  1. umanggggggg aaaiiii.. dian ayah... mabeles!

    yo.. yo.. den kona jari jemari gebus kanda kesayangan den tu. especially tang cincin hikmat eh tu.. kehkehkeh!!!

    boka org tu kaklong kenduri yo la ank beranak. buek pongat ko, bubur pulut itam ko.. hulur somangkuk kek dakdik mo akk sebolah tu. tak pun buek inti kuih koci. ramai dapek ngaso eh.. kok nak nunggu org poei amik kek kajang tu, jadi tempoyak la jawap eh nanti.. rugi!

    orang tunggu musim dian jam AF10 sok la..
    hahahaha!!!

    kakya,
    pinjam comen mato. makngah nak glems gak. hiks!

    ReplyDelete
  2. dian kalau dah masuk dalam bonet keto, siap lah seminggu tak ilang bau. Kelua dari keto yo mosti baju badan somo bau dian.
    hasben kpah pantang boto de kalau bawak dian dalam keto. nak makan, bukak kek situ gak.. abihkan.. haha.

    kpah pun baru meraso makan dian ni. faris bawak dari umah opah e kek komunting..

    ReplyDelete
  3. dian kampung memang sedap kalau dapat wat tempoyak.. bila makan sampai menjilat jari.. encik suami pun baru beli dian semalam tapi bukan dian kampung.. kita cilok 3 ulas nak wat tempoyak..

    ReplyDelete
  4. timo kasih byk2 lah kaklong atas pos express dian ke semenyih. malam tu gak makan sebijik bosar..sedap:) yang kecik utk fina tu, mama eh yg makan. fina polik tgk mama&baba eh berio2 makan dian. hi2..mggu ni jadi balik kg, ado nak mkn dian lagi tak? kalau nak, turn org lak buat pos express ke bkt mewah..

    ReplyDelete
  5. bau duyan mmg sekg..buek kuah pun sodap

    ReplyDelete
  6. bau lagi dian kat tangan ko!!??

    ReplyDelete
  7. mak aiiiiiiii... kaklong,

    patutlah pokan tanjung ari tu somobak bau dian, kaklong yg ninggal an bau rupo ea

    org kato petuo ea.. ubuh arang samo dalam bonet tu, takdo bau dian

    ReplyDelete
  8. ka long..dah dapek makan dian..
    tak saba tengok gambar dian ni la kak long..

    ReplyDelete
  9. alaaaa...kak long,

    kalau dekat mau saya mintak ni. hehe..

    Durian kampung memang best !

    ReplyDelete
  10. kakngah,
    baik ko balik ngah,rugi tak makan yg life ea..huhuhu!!

    ReplyDelete
  11. shaza,
    buat sambal mantah..sodap!heheheh!!

    ReplyDelete
  12. az,
    tak po la dik,nanti melokek bau kek dlm keto kau!

    ReplyDelete
  13. mimi,
    kaklong tak pandai la bt kuah,ajar boleh?

    ReplyDelete
  14. syida,
    jgn la cam dik oi..!huhuhu!!

    ReplyDelete
  15. ibuintan,
    sibaik tak cicir kek tanjung...hahaha!!

    ReplyDelete
  16. kakerna,
    dapek dah kak,sodap nek moyang!heheheh!!

    ReplyDelete
  17. reen,
    dapat bau jer..boleh?
    heheheh!!!

    ReplyDelete