penaja utama

10 February 2011

buka pekung didada...malukah?


ahamdulillah...
faris dah semakin sembuh....
cuma perlu terus mandikan dia dengan air penawar tu,3x sehari,
tak per lah..janji dia pulih sedia kala...


hari ini,kaklong dapat berita di sini
sungguh mengejutkan...!

sebenarnya kaklong nak berkongsi disini....
walaupun kaklong membuka pekung didada...
tapi biar lah....
apa kau orang nak kata kat kaklong,kata lah...
kaklong terima dengan hati terbuka...
kaklong boleh terima kenyataan....
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~


ATEH...adik kaklong yg no.4
dia ni mengalami masaalah ganguan mental...
lama dah...lbh kurang 10tahun kot....lupa dah kaklong.
memang kaklong tak pernah bercerita pasal dia.....
bukan apa,kaklong tak nak hati adik2 lain terguris bila kaklong bercerita pasal dia...
biasa lah,orang yg mengalami keadaan begini...
kadang2 dia ok,kadang2 tak.....
tapi selalunya tak la...
itu lah yg selalu kaklong risaukan..
selalu telefon mak...tanya khabar dia....
risaukan mak,kalau dia apa2 kan mak...
orang yg begini kita tak boleh nak agak apa dalam hati dia..
buat angin dia tak baik...maun dia mengamok tetiba,
pernah gak 2x dia buat cam tu...
tapi tak la sampai,mencederakan orang lain...
cuma kita tengok keadaan dia tu boleh menakutkan....
bila dah begitu,tentulah polis dtg ambik...
ikat dia...masa tu sapa2 yg tengok tentu berlinang air mata,
lebih2 lagi mak....mak mana yg sanggup tengok anak dia dibuat begitu...
tapi itu semua untuk keselamatan semua kan?

dah 2x kali masuk hospital...
bila kita pergi melawat dia,pandai pulak dia ckp....
"mak,orang nak balik la...tak nak duk sini..boring"
mak cakap"kalau nak balik,kau kena buat baik...nanti polis tangkap lagi"
"hahhh...yer laaa..."
bila balik dari hospital 1bln,2bln,3bln....dia ok lagi...
lama2 bila dia selalu duk sensorang,dia akan kembali berhalusinasi...
dia dah mula balik...!

berubat kampung...pun tak jalan gak...!
tapi mak bertekat...tahun ni mak sangat nak menunai kan haji....
nak berdoa disana,semoga dia cepat sembuh....
dah 2tahun mak menunggu giliran,harap2 tahun ni,lepas lah hajat mak...
amin...!!!!

28 comments:

  1. Amin.. kita tumpang simpati.. kesian, kadang2 orang macam ni di sisihkan oleh masyarakat.. sepatutnya kita bagi sokongan sebab dia pun tak minta jadi begitu..

    ReplyDelete
  2. shaza,
    amin...

    tq...betul tu...itun yg sebenar nya!

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Long.

    kesiannya. dah cuba dgn As Syifaq? Harun Din? Ismail Kamus? Adik saya dulu ada penyakit mesteri. ALHAMDULLILAH. Cuma amalannya mmg berat lah...

    ReplyDelete
  4. Ada 2 orang sepupu (adik-beradik) sebelah ayah pun lebih kurang gitu jugak Kak Long. Sorang abang yang sulong dan sorang lagi adik perempuan bongsu.

    Puas berubat sana-sini.


    Semoga hajat ibu Kak Long termakbul.InsyaAllah.

    ReplyDelete
  5. yan,
    cuba gak rawatan guna ayat al-quran...kesan nya sementara shj..:((

    ReplyDelete
  6. amiin,samo lah dgn akak kaklong asek nunggu giliran..insyaAllah doakan yg terbaik utk kaklong dan keluarga yo..

    ReplyDelete
  7. adehh.... tingat ateh boli an ken elo tuk untie jue.. peh tu claim blk.. kaler pepel kn klong???

    semogo hajat untie jue dimakbulkan Allah dan dipermudahkan perjalanannya.. amin.

    ReplyDelete
  8. kakngah,
    iyooo..peh tu omak bori kek kaklong...heheheh.!!!
    ngaso den baju free...!

    ReplyDelete
  9. kak long.insyaallah..semoga mak kak long dapat pergi tahun ni..

    ReplyDelete
  10. Insya Allah Kak long.. Amin.. kesian tengok

    ReplyDelete
  11. berat mata memandang berat lagi bahu memikul kan?

    ReplyDelete
  12. kak long maaf tanyo
    saka ke atau pun semulajdi ye?
    sbb kalau saka cuba berubat di pandamaran tu.

    ReplyDelete
  13. Masing2 ada dugaannya kak long. ini bkn buka pekung..hanya bercerita. smoga adik kak long tu sembuh juga. Apapunnasib dia lg baik dari kita kan di sana kelak.

    ReplyDelete
  14. sayangsayangibu,
    memang betul....

    ReplyDelete
  15. sayangsayangibu lg,
    kaklong pun tak pasti,bila pergi berubat kat sini,ckp saka...kat sana pulak ckp semula jadi....entah la...

    kat pandamaran?
    entah laaa...bt masa skrg susah nak ajak dia berubat ,dia tak nak...!cam tau2 jer kan?

    ReplyDelete
  16. fazmey,
    terima kasih kerana memahami.....!

    ReplyDelete
  17. Moga dia dapat dipulihkan mcm yg mak kaklong hajatkan...
    Sama2 kita doa

    ReplyDelete
  18. ala, sian e kaklong..
    Amin.. mintak2 dio sombuh berkat doa omak dan adik beradik.

    ReplyDelete
  19. kakpah,
    insyallah kak...
    mogo dipermudahkan...!

    ReplyDelete
  20. moga omak kaklong dapek poe haji taun ni... cuba lah usaha lagi, jangan putus asa

    ReplyDelete
  21. ibuintan,

    memang togah berusoho tu kak,dio koba kalau tak dapek gak nak poie yg biaso ni,dio nka masuk pakej nyo...bosa belanjo ea tu..

    ReplyDelete
  22. make sure ubat tinggal makan ubat !

    ReplyDelete
  23. DrS,
    itu lah...bila dia ingat dia makan...
    kalau kita suruh2 dia bengis...!
    acaner tu..!

    ReplyDelete