penaja utama

16 December 2010

kek coklat vs popia basah...

asalamualikum...

rezeki semalam...
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~

kek coklat lembab...

papa bawak balik dari tempat kerja...
bukan beli erk...
ada kakak opis kat tempat kerja papa yang bagi...
papa cakap KAK TIM,nama dia...fatimah kot....hehehe...
entah kaklong pun tak kenal....
papa cakap dia PA Tnc.prof rohana,...

anyway....tq kak tim...
sedap...!
rasanya kaktim ni buat jualan kek kot...
agak2 nya la...kata papa erk....!
budak2 kecik dua orang ni makan sampai comot2....
hehehehe...!

dan sebagai balasan.....

kaklong bagi popia basah kat dia....
lagi pun memang dah siap mengadun tepung petang semalam...
tinggal nak buat kulit dia jer....
inti ngn sambal kaklong buat masa tengah perapkan adunan tepung tu....

lepas maghrib....
kaklong pun mula bekuntau buat kulit popia kat dapor...
keja buat kulit ni perlukan kesabaran...
memula memang la tak berapa nak jadi...
kalau dah pandai nak mengayakan tapak tangan atas kuali tu...
seronok pulak....



kulit popia....
ni kira tahap dah ok la dapat buat cantik sikit...
kalau takkk....!
dengan panas kuali lagi...
tahan yo la....


sambal...


inti....


kulit popia yg dah siap...

fuhhhh....!



pagi ni duk mengulung pulak...!



setiap gulungan kaklong alas dengan palstik...



antara yang dah siap...
dapat buat dua bekas...
papa cakap nak bagi budak2 kat opis tu ngasa gak...
mana tau kok ada yang berminat nak oder...
boleh lah kaklong menjana pendapatan keluarga sekali...

ambil kesempatan gak tu....
heheheh...!

*psttt...bila lagikan...nak tolong laki....

36 comments:

  1. sdp nmpk popia kak long tu.;pos sikit kt sini bole??hehhee

    ReplyDelete
  2. nyum2...sedap!!kalah mak gayah..ha2..boleh jual on9 kaklong..

    ReplyDelete
  3. dua2 kita suke..

    p/s- kalau kita datang umah kak long arini, ade lagi tak kek ngan popia tu??

    ReplyDelete
  4. Hebat kak long buat popia basah siap dgn buat kulit dia sendiri. Emak Adam setakat ni beli aje kulit tu. Dia pun mcm kaklong - buat banyak2 masukkan dlm petisejuk.

    Setakat ni dia cuma bagi org. Belum ada niat nak jual.

    Kaklong juallah. Untung2 femes dan boleh jadi kaya. Nanti kumpul duit boleh pergi Langkawi hehehe

    ReplyDelete
  5. Salam...
    dari peminat popia basah...


    :D

    ReplyDelete
  6. Kalau jual satu tu berapa sen?

    Siap bungkus plastik lagi tu. Cantik.

    ReplyDelete
  7. peveret saya ni kak...
    mari ke rumah kaklong makan popiaaa....yehaaaaaaa

    ReplyDelete
  8. bak alamat rumah..
    nak terjah!!
    :)

    ReplyDelete
  9. kak long!
    ini fevret kita.kak long letak la resipi.kalau kita malas nak buat, kita dtg umah kak long je bole tak?

    ReplyDelete
  10. Adui Kak Long. Feveret saya tuh popia basah. Pos satu bekas kat saya, bleh.. hehe :p

    Mak Buyung Kasi Pakai Score A

    ReplyDelete
  11. kaklong ..boleh jual tu

    wah..buat kulit sendiri, terer tu

    ReplyDelete
  12. kak long..alhamdulillah..dah nampak lorong nak tolong suami tu..
    tak po kak long..usaha tanggo kejayaan..

    ReplyDelete
  13. orang memberi kita merasa.kita memberi orang pulak merasa.


    kena buat selalu utk panjangkan lagi silaturrahim...



    kan kak long ?

    ReplyDelete
  14. waaaa... mcm sedap je.. bole la minx resepi... heheeheh

    ReplyDelete
  15. cik qiqi,
    boleh...pos duit dulu..hehehe!

    ReplyDelete
  16. suria,
    resepi x de,kena buat demo...hehehe

    ReplyDelete
  17. yb,

    semua ni belajar dari mak mentua,
    nak buat ni tak leh ikut resepi..kena belajar..!

    ReplyDelete
  18. cklah,

    salam juga dari peminat cikgu...heheheh!

    ReplyDelete
  19. yb lagi,

    cadangan sahaja,

    biasa orang jual 50sen 1 kan?

    ReplyDelete
  20. mimi,

    kalau nk dtg kena roger dulu,ari ni dah abis hehehe!

    ReplyDelete
  21. drS,

    x de alamat la...hehehehe..!

    ReplyDelete
  22. shaza S,

    pos boleh...kalau dah basi jgn salah kan kaklong erk...hihihi..!

    ReplyDelete
  23. ibuintan,

    rasa2 mcm tu la..


    belajar dr mak mentuo la ibu....! hehehe!

    ReplyDelete
  24. reen,

    org berbudi kita berbahasa...


    nanti klu ada rezeki kita jumpa balik kaklong buat buah tangan untuk reen erk...hehehe!

    ReplyDelete
  25. afiq,
    resepi boleh bagi,tapi nak bancuh tepung tu nak kena demo gak...hehehe!

    ReplyDelete
  26. kak...buat special n3 utk buat kulit popia & cara masak atas kuali..saya pernah mencuba tp tak jadi..last2 tepung tu ke tong sampah...popia kulit sendiri..SEDAP...lembut & hilang dimulut..hahaha

    ReplyDelete